Wydawca: Kultura Gniewu
Liczba stron: 490
Tłumacz: Katarzyna Kola-Bielawska
Oprawa: twarda
Oprawa: twarda
Premiera: 15 maja 2019 r.
Naprawdę nazywała się Marie Gouze, ale gdy dorosła postanowiła
zmienić swoje imię i nazwisko na Olimpia de Gouges. Jej ojciec, a właściwie, o
czym była przekonana, ojczym, był rzeźnikiem, matka zaś praczką. Marie od
dzieciństwa uważała się za nieślubną córkę markiza Pompignan, jednego z
kochanków swojej matki. Ten jednak nigdy nie uznał jej za swoje dziecko, co
było jedną z kluczowych przyczyn ukształtowania charakteru bohaterki. Także jej
poglądów na rolę kobiety w życiu społecznym i ostatecznie – działalności
feministycznej.
Autorzy komiksu obserwują rozwój Olimpii de Gouges od narodzenia, aż po
szczytowe osiągnięcia jej działalności i nieuniknioną śmierć. Blisko
400-stronicowe opracowanie zostało podzielone na szereg rozdziałów, które
odnoszą się do ważnych etapów życia bohaterki: otrzymanie lalki od markiza,
ślub z Louisem Aubrym, narodziny syna, przenosiny do Paryża, fascynacja
teatrem, napisanie powieści epistolarnej, śmierć żebraka na ulicy, prowadzenie
salonu literackiego i tak dalej. Całe życie zebrane w panoramicznej opowieści
zamkniętej w czarno-białej, graficznej narracji. Co ważne, z dbałością o mało
znane szczegóły, które wpłynęły na psychikę bohaterki.
Na kartach komiksu pojawiają się ważne osobistości
tamtych czasów, między innymi Wolter, Rousseau, Mirabeau, Lafayette czy Benjamin Franklin. Każdy
specyficzny, przedstawiony takim, jakim był. Bez wielkich czynów i słów, to
tylko zalążki postaci, które w innych czasach i rejestrach pisały historię tego
świata. Podobnie jest z otoczeniem, odartym z aury bajeczności. Ulice po
których drepczą bohaterowie śmierdzą, ociekają kloaką i są brudne do granic
możliwości. Rzetelność w przedstawianiu losów Olimpii de Gouges współgra tu z żelazną konsekwencją w sposobie
nakreślania realiów stanowiących tło dla uczestników prezentowanych tu fabuł.
Autorzy nie silą się na eksperymenty w ramach podjętej przezeń maniery
plastycznej, świadomie skupiając się na głębi szczegółu. Efektem jest
przedstawiony z drobiazgowością drugi plan każdej sceny: zabudowa
architektoniczna, plenery, bruk, mosty, katedry. Zjawiskowo wyglądają wnętrza
teatru niepozostawiając choćby marginesu wątpliwości, że mamy do czynienia z
grafikiem najwyższej klasy. Nie dostrzegam w warstwie ilustracyjnej komiksu
niedoróbek czy podążania na przysłowiowe skróty. Widać że autorzy odrobili
ważną lekcję z historii, poznali i odwzorowali świat miniony. A to nie jest przyjemy i łatwy świat do
życia. Na każdym kroku czają się zarówno wielbiciele, jak i stereotypy. Pójście
pod prąd obyczajowości Francji za panowania Ludwiga XVI ukazane jest tu jako
wyczyn trudny, ale nie heroiczny. To szczery, drobiazgowy portret,
w którym proste fakty obwarowane zostają emocjonalnymi niuansami. Catel
i Bocquet nie boją się prawdy, nie starają się też stać po którejś
stronie. To nie tylko piękna książka graficzna, ale też świadectwo życia
niezwykłej postaci, spisane z iście reporterskim zacięciem.
„Olimpia de Gouges” to drobiazgowo
przygotowana biografia ważnej w historii, tragicznej postaci, która nie bała
się ogłosić Deklaracji
Praw Kobiety i Obywatelki. Olimpia walczyła o prawa kobiet do edukacji i zarządzania
własnością prywatną. Dopominała się o równouprawnienie w dostępie do ważnych
stanowisk zawodowych, a także zmiany w postrzeganiu obowiązków rodzinnych. Jej
pakiet postulatów był zresztą duża większy, a proces jego stanowienia i
dojrzewania w głowie bohaterki, dzięki Kulturze Gniewu można już poznawać w
atrakcyjnej formie. Całość została uzupełniona kalendarium życia Olimpii oraz
biogramami najważniejszych postaci występujących w opowieści. Piękne wydanie
wartościowej historii. Moim zdaniem należy to poznać!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz