Reżyseria: Nadav Lapid
Czas trwania: 2 godz. 03 min.
Kraj produkcji: Francja, Niemcy, Izrael
Kraj produkcji: Francja, Niemcy, Izrael
Premiera polska: 11 października 2019 rok
Nie sposób spojrzeć na „Synonimy” tylko i wyłącznie
z punktu widzenia treści, jaką niesie. Zbyt wiele można by utracić. Zresztą,
umówmy się, obecnie Złotego Niedźwiedzia nie dostaje się za zaangażowaną
fabułę, kontrowersyjny temat czy koniunkturalizm. Już szybkie spojrzenie na
kilka ostatnich zwycięzców: „Touch Me Not”, „Dusza i ciało”, „Fuocoammare.
Ogień na morzu”, czy „Taxi - Teheran”, nasuwa nam oczywisty wniosek, że w
Berlinie nagradzane są filmy specyficzne w swojej formie, posiadające własny,
autorski język. I nie powinno przeszkadzać, że czasami ten język inspirowany
jest gotowymi rozwiązaniami. Oparcie narracji na odwołaniach do dorobku
konkretnych twórców, też może być smaczne, a przede wszystkim dla publiczności,
inspirujące do poszukiwań. I to właśnie ta nić porozumienia na linii
twórca-odbiorca może pomóc przy seansie filmu nierównego, poszarpanego,
momentami wręcz statycznego. A takim z pewnością są „Synonimy”.
Dzieło Nadava Lapida ma w sobie wiele z alegorycznej
matrioszki. Jedna metafora, otwiera się na kolejne, a te na jeszcze następne.
Dosłowności jest tu zadziwiająco niewiele, a nawet gdy się pojawia, po pewnym
czasie okazuje się, że i ona jest symboliczna. I to na kilka różnych sposobów.
Odnoszę wrażenie, że „Synonimy” są dziełem tak otwartym na możliwe
interpretacje, że w zależności od indywidualnych doświadczeń i aktualnego
nastroju, odbiór może rozciągać się między: politycznym moralitetem o losie
uchodźców w świecie, filozoficznym rozważaniem nad naturą człowieka
odrzuconego, eschatologicznym podejściem do motywu kusiciela, a nawet
homoerotycznym traktatem o cielesności i pożądaniu. I wcale nie uważam tego
katalogu za zamknięty. Być może zresztą izraelski reżyser mówi nam o tym
wszystkim, świadomie zarzucając nas przedmiotową mnogością. A jak wspomniałem
na początku, treść to tylko jedno z ogniw tego filmu, i to wcale moim zdaniem
nie kluczowe.
Uważny czytelnik na tym etapie będzie już czuł, że
„Synonimy” są wielką zabawą między konwencjami. To taka gra, gdzie reguły nie
są jasno określone, podobnie jak miejsce do którego zmierza. Wiąże się to też z
tym, że również nagrody mogą być odmienne. Żeby unaocznić to, o czym mówię
spójrzmy na pierwszą, nie boję się tego powiedzieć, najbardziej pamiętną scenę
tego filmu. Oto mokry Paryski trotuar,
po którym drepcze młody mężczyzna. Kamera z ręki szarpie się między fragmentami
fontanny, mało ruchliwymi o tej porze ulicami i bohaterem, ukazywanym
stopniowo, od nóg, aż po głowę. Jego szary ubiór od razu podpowiada, że jest
przybyszem z innego świata, co tylko podkreśla duży, turystyczny plecak, który
niesie. Ten plecak będzie tu pełnił ważną (metaforyczną) rolę, bo za chwilę,
gdy nasz świeżo poznany imigrant wpełznie do starej kamienicy na rue de
Solferino, gdy już znajdzie opuszczone mieszkanie, a w nim wannę, jako jedyne
urządzenie (nie będzie tam ani obrazów, ani mebli, ani kwiatów), gdy zmoczony,
brudny i zmęczony postanowi jak bezdomny z tej wanny skorzystać, ten plecak
zginie. Nie będzie świadków, podejrzanych ani śladów kradzieży. Cała przeszłość
Yoava zostanie za nim, a jedyne co mu pozostanie, to ukrywanie nagości pod
przypadkowo znalezionym na innym piętrze kocem. Zdezorientowany przybysz
kładzie się ponownie w wannie, w której pewnie by i zamarzł, gdyby nie para
apatycznych Francuzów. Niespełniony pisarz oraz grająca w orkiestrze na oboju
Caroline przygarną obcego i dadzą mu schronienie, za co ten oficjalnie
powiadomi ich “Przybyłem, aby Was ocalić”. To zdanie, to całe zdarzenie jako
żywo przypomina mi postać Gościa z „Teorematu” Passoliniego. Prorok w filmie
włoskiego mistrza niósł odkupienie win i nadzieję na zbawienie. Czy i Yoav, a
szerzej patrząc, imigranci mogą przynieść Europie oczyszczenie, wyciągnąć ich z
doskwierającego dwójce bohaterów letargu? Czy obudzi ich do aktywności?
Cały film jest takim potokiem różnorodnych kadrów,
które nie układają się w żadną względnie spójną narrację. Yoav będzie
przemierzał ulice Paryża w musztardowej kurtce, nie uczestnicząc przy tym, w
żadnej mniej lub bardziej czytelnej intrydze. „Synonimy” są w pewnym sensie
zbiorem formalnych koncepcji, raz efekciarskich, innym razem bliższych
marazmowi, z których wyłania się hołd złożony Nowej Fali Francuskiej. Bo
Pasolini to jedno, ale jest jeszcze związek między bohaterami, który więcej ma
z Truffauta niż słynnych trójkątów Lubitscha. Także rozrzucone swobodnie sceny czerpią
całymi garściami z improwizacji, porzucając ustrukturalizowany układ, co
przecież jest cechą szczególną dzieł Goddarda. Skojarzeń z tą szkołą może być
więcej. Ot choćby postać Yoava, będącego obiektem kontemplacji kamery. Jego
ciało staje się w pewnym momencie kluczowym elementem fabuły. Także jego
charakterystyka jest jakby żywcem wycięta z obrazów Godarda – młody, zwykły
człowiek, z nizin społecznych, bez korzeni w postaci rodziny. Są też zależności
w technicznej warstwie dzieła – nierówna praca kamery, raz operująca ujęciami
statycznymi, innym razem licznymi sekwencjami realizowanymi cyfrowym
urządzeniem z ręki – ma w widzu wzmocnić uczucie zagubienia i
spontaniczności. Efekty najbardziej przecież cenione przez autora „Do utraty
tchu”.
Na koniec słów parę o semantyce. Bo język, nie
tylko ten wizualny, ma w „Synonimach” swoje ważne miejsce. Yoav nie zna języka
francuskiego, a jednocześnie całkowicie wyrzeka się mowy ojczystej. Aby być
rozumianym, zaopatruje się w lekki słownik, w którym wciąż poszukuje tytułowych
synonimów. Jego kaleczona mowa jeszcze bardziej podsyca niejednoznaczny
stosunek do rzeczywistości. Służy też jako narzędzie do poszukiwania swojej
tożsamości, której de facto, w tym filmie Yoav nie odnajdzie. Synonimy nie są
wystarczającym środkiem do określenia świata, w jakim przyszło mu żyć,
ani też nie przybliżą go wystarczająco do poziomu autoklasyfikacji.
Ostatecznie zostanie wchłonięty we francuską falę, już nieważne czy tę Nową,
czy może jeszcze inną. Podobnie jak reżyser, który w swoim bohaterze ucieleśnia
własne doświadczenia. W ten sposób, po raz kolejny dzieło filmowe przenikać się
będzie z życiem, a efekty tej wzajemnej korelacji będą trudne, chociaż bardzo
ciekawe. Polecam Waszej uwadze.
Robicie badania profilaktyczne? Ja tak uważam że jest to bardzo ważne. Polecam każdemu sprawdzić swój stan zdrowia. Możecie to zrobić w https://cmp.med.pl/cmp-wilanow-2/ ja tam robiłam badania podstawowe. Zobaczcie na stronie. Polecam.
OdpowiedzUsuń